bossenga.reismee.nl

Cataratas

Het hotel inFoz do Iguaçuwas wederom luxueus. De avond van aankomst kon er nog een duik worden genomen in het grote zwembad. Omdat het buiten erg fris was lag ik maar samen met 2 reisgenoten in het zwembad te koukleumen. Na het zwemmen konden we genieten van een Caipirinha; de nationale cocktail in Brazilië en een heerlijk buffet.

De volgende dag stonden de beroemde watervallen van de Iguaçu op het programma dieCataratas do Iguaçu worden genoemd in het Portugees.Iguaçu betekent "groot water" in de indianentaalGuaraní.Het was precies 5 jaar geleden dat ik bij Base Camp de Mount Everest had gezien. Deze dierendag moest een zelfde gevoel gaan geven.
We vertrokken al om 7 uur richting de watervallen om andere toeristen voor te zijn bij de grens. We bezochten namelijk de Argentijnse kant van de watervallen waardoor we opnieuw langs de douane moesten gaan. De dag begon heel mistig maar volgens de weersvoorspellingen zou het later in de ochtend zonnig worden.
Met een open treintje werden wij afgezet bij de trail richting Keel van de Duivel;een grote halfronde waterval van 150 meter breed waarin het water 70 meter in de diepte stort. De waterval was zeer indrukwekkend. Met open mond en brok in mijn keel stond ik te kijken hoe meer dan 1,5 miljoen liter water per seconde werd afgevoerd en werd duidelijk hoe groot deze watervallen zijn dat dat het inderdaad groot water is. Met een breedte van 2,7 km zijn ze de grootste ter wereld. Toen opeens de zon doorbrak werd het uitzicht nog mooier.
Na andere verschillende paradijselijke uitzichtpunten te hebben bewonderd maakten we een boottocht letterlijk door de watervallen. Met zwembroek en reddingsvest aan vaarden we onder enkele watervallen. Veel doorweekter konden we niet worden maar het was een zeer spectaculaire belevenis met wederom adembenemende uitzichten. Inmiddels was het bijna helemaal helder geworden en vormden zich regenbogen boven de watervallen. Mooier konden we de watervallen niet zien. Het deed mij denken aan de Mount Everest die ik 5 jaar geleden met veel geluk bijna zonder wolken had kunnen zien. Het gaf inderdaad een hetzelfde gevoel als toen.
Gelukkig bleef het niet bij één dag; de volgende dag bezochten we de Braziliaanse kant van de watervallen. Ongeveer 80 procent van de watervallen ligt op Argentijns grondgebied. Omdat ze precies op de grens liggen en het water hoofdzakelijk uit Argentinie stroomt is het geheel van watervallen het beste te zien vanuit Brazilië
We vertrokken om 8:45 en startten een uur later met een fantastische helikoptervlucht van 12 min. boven de watervallen. Het werd een droomvlucht met een zeer spectaculair uitzicht over de watervallen. De grootsheid en de pracht van de watervallen kon je niet op een betere manier beleven.
Na de helikoptervlucht gingen we naar het park op via een prachtige trail de watervallen te bekijken. Met een opnieuw zeer zonnige dag was het weer genieten geblazen van de watervallen. Overal waar je keek waren watervallen te zien. Een uitzicht waar je eeuwig naar kan blijven kijken en waarbij ik erg blij was de watervallen van allen kanten te hebben kunnen bekijken inclusief de onderkant per boot en bovenkant per helikopter.
Om 14 uur vertrokken we vanaf het hotel met de bus naar Dourados waar we pas laat in de avond zouden aankomen.

Joep

Top Bas!!

Geert Bossenga

Weer een fraai verhaal Bas, genieten dus !
Vanuit de trein Amersfoort- Grunn ook voor de
komende twee weken veel plezier gewenst

mieke Bouhof

super gaaf Bas!

Léon

Mooi geschreven en zo herkenbaar allemaal. Als je weer terug bent snel een keertje bijpraten!