bossenga.reismee.nl

Bonito

Hoewel we er alleen moesten slapen was het hotel in Dourados even wennen. De hotelkamer leek ik de afgelopen 20 jaar niet gemoderniseerd te zijn en de veren kwamen bijna uit het matras. Een te laag hangende grote lamp werd mij 's nachts bijna fataal bij een bezoek aan de toilet. Gelukkig was het ontbijt prima. Om 9 uur vertrokken we naar Bonito waar we 5 uur later met de bus aankwamen.

Het ecohotel was prachtig. De sfeervol aangelegde binnenplaats met palmbomen, kamers van hout en een prachtig zwembad gaven mij al het gevoel in een prachtige natuur te zitten. De stad Bonito zelf bleek een soort ecopretpark te zijn. Vele souvenirshops en telefooncellen in de vorm van een jaguar of toekan kenmerkten deze modern aangelegde stad. Bonito wordt met name door toeristen bezocht uit Brazilië vanwege het kristal heldere water met prachtige vissen in de buurt van de stad. De volgende dag stond dan ook een snorkel excursie op het programma.
Op nog geen half uur rijden kwamen wij de volgende ochtend aan bij Flutuacao in de rio sucuti. Verdeeld in groepjes werden wij in een duikpak en zwemvest gehesen waar wij in het zwembad eerst, inclusief snorkel en masker, moesten aantonen dat wij konden drijven. Toen bleek dat iedereen dat kon liepen wij richting de rivier via een prachtige route door de geweldige natuur.
Bij de rivier aangekomen konden wij bijna een uur lang genieten van de prachtige vissen in het kristalheldere stromende water. Het was alsof je in een aquarium zat. Bewegen was bijna niet nodig want door de stroom dreven wij bijna automatisch mee met de gids die voorop dreef. Het was een prachtige ervaring waarbij je soms vergat ook boven het water te kijken naar bijvoorbeeld een overvliegende toekan. De vissen leken gewend te zijn aan de snorkellaars en je dreef regelmatig naast de meest mooie vissen zonder dat deze ervan schrokken.
Na afloop van de excursie konden we heerlijk genieten in het geweldige park van deze attractie. Wederom een prachtig zwembad met overvliegende toekans en papegaaien.
De dag werd afgesloten in een restaurant waar we de meest voorkomende vis is het kristal heldere water nu ook konden proeven. Deze bleek ook nog eens erg lekker te zijn.
Over het feit dat er na het restaurant ook nog een bezoek werd gebracht aan een gezellig cafe met live muziek en heerlijke caipirinha's voor de helft van de prijs zal ik verder niet uitweiden. Het was wederom een erg mooie dag.