bossenga.reismee.nl

De Pantanal

Om 8 uurzouden we vertrekken richting de Pantanal. Helaas werd ik pasom 7:40wakker waardoor er geen tijd meer was voor ontbijt. Na 5 uur in de bus stapten we over in een fourwheeldrive waar we achterin op banken en in de openlucht de eerste dieren konden spotten.

De Pantanal is hetgrootstedraslandgebiedter wereld. De regio, waarvan de naam is afgeleid van hetPortugesewoord “pântano” (wat “moeras” betekent), bevindt zich invoor het overgrote deel inBraziliëmaar de Pantanal bestrijkt ook delen vanBoliviaenParaguay. In totaal bedraagt het gebied 150.000 km².Gedurende de 1,5 uur durende rit werd al een beetje duidelijk waarom er wordt vermoed dat de Pantanal het dichtste flora- en fauna-ecosysteemter wereld zou hebben. We zagen tussen de prachtige bomen en planten de eerste reptielen en vogels waaronder vele ijsvogels.
We verblijven 3 nachten in een fazenda datin het zuidelijke deel van de Pantanal gelegen is.Een fazenda is een groot boerenbedrijf, dat gedeeltelijk geschikt gemaakt is voor de opvang van gasten. Bij aankomst blijkt de fazenda erg mooi te zijn. Prachtige ruime kamers met geweldige uitzichten en echt het gevoel dat je in de middle of knowhere zit. Vanuit de vele hangmatten en een zwembad zijn prachtige vogels te zien en te horen en over het terrein lopen verschillende bijzondere dieren rond zoals het gordeldier.
Na heerlijk te hebben gegeten en een presentatie te hebben gekregen over het gebied door een gids was er een workshopcaipirinha maken. Deze workshop heb ik maar overgeslagen en heb alleen toegekeken.
De volgende dag startten we met de eerste van de in totaal 5 excursies die wij tijdens ons verblijf in de Pantanal zouden maken. De eerste excursie was kajakken in de riviertje bij de fazenda. Tijdens het kajakken zagen we veel capibara's (een knaagdier zo groot als een varken). kaaimannen, leguanen en tal van vogelsoorten zoals ijsvogel, haviken, parkieten etc. Door de kajaktocht werd ook duidelijk dat de rivier in het regenseizoen vele meters hoger staat waarbij dan 80% van het landschap onder water staat.
In de namiddag stond de jeep safari op het programma door het gigantische gebied van de boerderij. Het werd een zeer avontuurlijke tocht waar wij verschillende keren stopten voor het bewonderen van een brulaap, een zeer bijzondere ooievaarssoort en prachtige blauwe en rode papegaaien. Helaas hadden we geen jaguars gespot. Een nep foto van een jaguar op mijn camera met hulp van de reisbegeleidster leverde echter wel een hoop hilariteit op bij het gedeelte van de groep die deze excursie nog moest doen.
De volgende dag gingen we in de ochtend met paarden een tocht van ca. 10 km maken. Voor mij was dit een nieuwe ervaring. Na nog geen 100 meter werd een reisgenote van haar paard geslingerd waardoor iedereen behoorlijk was geschrokken. Gelukkig liep het goed af en na het wisselen van het paard werd het een super relaxte tocht door het geweldige landschap. Onderweg kwamen we een aantal gaucho's tegen die de koeien aan het opdrijven waren met honden. Een prachtig gezicht en je kreeg bijna het gevoel in een western film te zitten. Gaande weg de tocht kreeg ik steeds beter door hoe ik tegen het paard moest trappen om het sneller te laten lopen. Waarom het voorste paard door de groep "Bas" werd genoemd bleef voor mij een raadsel. Helaas lukte het mijn paard niet om "Bas" in te halen maar was het wel weer een prachtige ervaring.

Jolice Bossenga

Wat weer een hoop nieuwe avonturen Bas! Wat een indrukken krijg je te verwerken! Geweldig! Lekker genieten, het gaat alweer snel genoeg!