bossenga.reismee.nl

Paraty

Omdat wij al vroeg van Campo Grande naar Sao Paulo zouden vliegen moest ik al om 4 uur in de ochtend opstaan. Dat was niet heel gemakkelijk omdat we toch nog caipirinha's werden gedronken na het eten in het restaurant van het hotel. Ondanks de ongezellige kunstbloemensfeer werd het toch erg gezellig en is er veel gelachen.

De vlucht van Campo Grande naar Sao Paulo verliep prima. Het inchecken ging snel en het vliegtuig had ruime zitplaatsen. Indrukwekkend om na ca. 2 uur vanuit het vliegtuig Sao Paulo te zien. Een gigantische stad met een enorme smoglaag. We werden opgehaald bij de luchthaven met een bus die ons naar Paraty zou brengen. Het duurde meer dan een uur voordat we de lelijke stad hadden verlaten. Het vervolg van de busrit ging door een prachtig berglandschap met weinig verkeer. Toen we vanaf het hoogste punt van een bergweg Paraty aan de zee konden zien liggen was de weg afgezet. Een grote vrachtwagen bleek van de weg naar beneden te zijn gestort en lag daardoor ook nog omgekeerd tussen de bomen. Met te kleine takelwagens werd geprobeerd de vrachtwagen onhoog te hijsen. Na een uur wachten en als ramptoeristen toe te kijken werd besloten het verkeer eerst te laten passeren en de eerste poging op te geven. Om 16 uur arriveerden wij bij ons hotel in Paraty.
Paraty ligt in de deelstaat Rio de Janeiro en functioneerde in de 17e eeuw als veilige haven voor de Portugezen om het goud te verschepen. Dat Paraty vaak de 'koloniale parel' wordt genoemd werd al snel duidelijk toen wij bij het hotel arriveerden. Het historische centrum bestaan uit prachtige straatjes met karakteristieke huisjes en kerken met een zeer onregelmatig plaveisel. De stad had de sfeer die ik ook bij Rio verwacht. Veel relaxte mensen in alle kleuren vertegenwoordigd, samba muziek en veel Braziliaanse toeristen in strandkleding.
Paraty staat ook bekend vanwege de vele goede restaurants. We hebben daarom heerlijk eten op een gezellig terras. De volgende dag zouden we met de helft van de groep vertrekken voor een wandelexcursie van 2 dagen. Heel laat is het daarom niet geworden.