bossenga.reismee.nl

Slangenwijn

Gisteravond bij terugkomst in Ho Chi Minhstad kregen we met de bus nog een kleine tour door de stad. Bijzonder om te zien was de Amerikaanse ambassade. De beelden van de helikopter die daar de laatste Amerikaanse soldaten evacueerde zijn bij veel mensen bekend. 's Avonds zijn we met een gedeelte van de groep naar de Fanancial Tower gegaan. Deze wolkenkrabber is 270 m hoog en staat in de top 5 van hoogste gebouwen in de wereld. Vanaf de 49ste verdieping was er een prachtige 360 view over de stad. Nog nooit had ik zo'n uitzicht gezien van zo'n immense stad met tot de horizon bebouwing. Door de schemering was de verlichting te zien van de vele huizen en het gigantisch drukke verkeersnetwerk. Vanochtend om 7:30 verlieten we het hotel voor de excursie naar de Megong Delta. De Megong is een rivier die ontstaat in de Tibetaanse Hoogvlakte en via China, Myanmar, Thailand, Laos en Cambodja door Vietnam stroomt en daar overgaat in een delta. In totaal is deze rivier 4500 km lang. We begonnen met een boottocht rond Vinh Long. Het gebied bestaat uit vele eilandjes met vele huisjes op palen langs de oever maar ook een prachtige natuur. Na 10 minuten varen meerden wij aan bij een huisje om te zien hoe verschillende Vietnamese specialiteiten worden gemaakt waaronder rijstpapier. Na afloop kregen we de mogelijkheid om slangenwijn te proeven. De wijn zat in een fles met verschillende resten van slangen en vogels. Onder het motto "nu we er toch zijn" heb ik een glaasje gedronken. Godzijdank zat er veel alcohol in en was de smaak beter dan de fles zou vermoeden. Het leek erg op brandewijn. Na weer een stuk te hebben gevaren werd er een zeer uitgebreide lunch geserveerd van wel 6 gangen bij een Vietnamees gezin. Naast de loempia's kregen we ook olifantenorenvis. Het ontleden van de verticaal opgestelde gefrituurde vis met stokjes was wat lastig maar het smaakte erg goed. De excursie in de Mekong delta eindigde met een roeitocht door een natuurgebied. Hoewel ik bang was zelf te moeten roeien bleken we in een bootje voor drie personen door een Vietnamees vrouwtje door het gebied te worden geroeid. Ondanks dat het best zwaar zou moeten zijn voor een klein vrouwtje om al staande een boot met drie toeristen voort te roeien had ze het tempo er goed inzitten en konden we genieten van de prachtige natuur langs de smalle rivier. Met de bus zijn we nu op de terugweg naar Ho Chi Minhstad waar we vanavond vertrekken met de nachttrein naar Nhatrang. Sinds rondreis door China heb ik niet meer in een nachttrein gezeten dus ik ben heel benieuwd hoe dat gaat worden. Helaas heb ik dit keer geen slaappillen mee dus ga ik vanavond maar veel slangenwijn drinken om toch te kunnen slapen.