bossenga.reismee.nl

Paraguay

De nachtbus die ons naar Posades bij de grens van Paraguay was zeer comfortabel. De dubbeldekker bleek over stoelen te beschikken die luxer waren dan businessclass stoelen in de meeste vliegtuigen. De rugleuning kon helemaal plat en er zat een televisiescherm in de stoelen. Hoewel de bediening is de bus fantastisch was was de warme busmaaltijd een klein dieptepunt. Dit eten was echt niet weg te krijgen. Nog voor de restanten van de maaltijd waren weggehaald was ik in slaap gevallen. Na 14 uur arriveerden weom 11 uur's ochtends bij het busstation waar wij na een uurtje wachten met busjes naar het treinstation bij de grensovergang werden gebracht. Verrassend was dat wij met een oude Nederlanse trein - nog herkenbaar aan Nederlandse stickers - de Parana rivier overstaken en in Paragay arriveerden.

Het verschil met BA was enorm groot. Het was een stuk warmer, groener, duidelijk armer en de mensen zagen er anders uit. Het hotel in Encarnation was wel weer luxe en had een zwembad waar we heerlijk konden bijkomen van de lange reis.
's Avonds zijn we heerlijk gaan eten in een geweldig restaurant in het centrum. Omdat we maar een dag in Paraguay verbleven beschikten we niet over Paraguayaanse guarani. De rekening moest daarom voor 20 personen gesplitst worden en omgerekend worden naar Argentijnse Peso. Na een uur waren we klaar met betalen.
Omdat het was gaan regenen gingen we in plaats van in de avond de volgende ochtend de voormalige reductie van de JezuïetenLa Santísima Trinidad de Paraná bezoeken.
De volgende dag bleek deze reductie over een zeer interessante geschiedenis te beschikken en waren de overblijfselen zeer interessant. De kathedraal was nog duidelijk herkenbaar en was ooit een van de grootste van Amerika.
Na dit bedoek vertrokken we met de bus naar Foz de Iquacu in Brazilië waar we om 17:30 aankwamen in het hotel.