bossenga.reismee.nl

Hué

De tweede dag in Hoi An was er een excursie met een fietstocht die was gecombineerd met een fietstocht. Met een uiteraard te kleine fiets gingen we eerst naar een boot. De boot bracht ons naar een gebied in de buurt van het strand van Hoi An. Onderweg waren er mooie uitzichten op de huizen van Hoi An en de vele vissers. Toen we aanmeerden zijn we een stuk gaan fietsen naar het strand. Het strand zag er wederom fantastische uit. Na 1,5 uur genoten te hebben van de zee en de zon zijn we terug gaan fietsen naar Hoi An. Vanaf de fiets kreeg je een goed beeld van hoe de mensen buiten en in de stad leven. Het verbaasde mij hoeveel grote huizen er buiten de stad staan. Na een half uur fietsen arriveerden wij weer in Hoi An. In de middag ben ik ben een paar reisgenoten Hoi An in geweest. Met zijn vele toeristen, leuke huisjes, tempels, marktjes is het een sfeervolle stad. De inwoners hebben bijna allemaal een lach op een gezicht. Tijdens het lunchen kon ik de verleiding niet weerstaan een hamburger te nemen. De rijst en de noodles waren even genoeg geweest. 's Avonds ook lekker gegeten en toch mast de lokale specialiteit 'Chicken fried Rice' gehad. Dit keer gekozen voor een net en vooral sfeervol restaurant zonder ratten en kakkerlakken op het terras. Vandaag vertrokken we met de bus naar Hué. Hué was ooit de hoofdstad van Vietnam en heeft een rijke geschiedenis. Er zijn veel pagodes en tempels te vinden. De invloed van de Fransen is hier groot geweest; veel gebouwen zouden ook in Parijs kunnen staan. Onderweg naar Hué hebben de Marble Mountains bezocht. Dit zijn bergen die lijken op de bergen uit het karstgebergte. Vanaf de berg was er een prachtig uitzicht en in de berg was een zeer bijzondere boeddhistische tempel te zien. Ook stopte de bus op het hoogste punt van een pas. Het uitzicht op de Marble Mountains, steden en de zee was prachtig. Bij aankomst in Hué hebben we een pagode bij een boeddhistische tempel bezocht. Onze gids vertelde dat het boeddhisme in Vietnam het belangrijkste geloof is en sterk afwijkt van het boeddhisme in Nepal en India. Zo zouden de boeddhisten in Vietnam geen vlees en vis eten. Het hotel was nog niet eerder de reis zo mooi geweest. Geweldige bediening en zeer grote kamers. 's Avond heb ik mij maar als een Vietnamese boeddhist gedragen en in een vegetarisch restaurant gegeten. De avond eindigde op een terras waar wij onze gids tegenkwamen. In een iets wat aangeschoten toestand ventileerde hij gedurende een uur zijn frustraties over het 'Paradise Resort' en het Vietnamese communistische regiem.