bossenga.reismee.nl

De laatste dag

De reis is al bijna weer ten einde gekomen. Inmiddels zit ik alweer 20 uur in het vliegtuig. Gistermiddag vertrok ik samen met dezelfde reisgenoten als de heenreis weer naar huis. Vanuit Hanoi vlogen we opnieuw via Taipei. Na een tussenlanding in Bangkok is het vliegtuig nu onderweg naar Amsterdam. Van het grootste gedeelte van de groep en de gids had ik 's ochtend al afscheid genomen. Hun vliegtuig vertrok al eerder. Het afscheid vond plaats bij een bekende gevangenis van Hanoi die zowel door de Fransen in de koloniale tijd als de Vietnamezen tijdens de vietnamoorlog is gebruik voor het opsluiten van Amerikaanse soldaten. Hoewel de cellen er gruwelijk uitzagen deed een Vietnamese videoreportage, die werd getoond, vermoeden dat het door de Amerikanen het Hilton van Hanoi werd genoemd. Na het afscheid nemen van de reisgenoten bij de gevangenis ben ik met 4 andere overgebleven reisgenoten Hanoi gaan bekijken. Omdat we hier nog maar een paar uur tijd voor hadden vervoerden wij ons met taxi's door Hanoi zodat wij in korte tijd de belangrijkste gebouwen nog konden zien. Na een bezoek aan de tempel van de literatuur bracht een taxi ons naar het mausoleum van Ho Chi Minh. Het was het tweede mausoleum van dit jaar van een communistische leider die ik van de buitenkant heb kunnen zien. Hoewel dit mausoleum groter was deed het mij sterk denken aan het mausoleum van Lenin in Moskou. Net als het mausoleum van Lenin was die van Ho Chi Minh, vanwege 'onderhoudswerkaamheden' gesloten. Na het mausoleum met het gigantische plein en zijn aangrenzende presidentiële paleis een museum te hebben gezien lieten wij ons met riksja's vervoeren naar een lokale markt. Vanuit de riksja zag ik het beeld van Lenin in het Leninpark. Een beeld dat ik in Moskou niet heb gezien. Bijna aangekomen bij de markt werd de riksja volledig omringt door auto's en motorfietsen in het drukke verkeer van Hanoi. Hierbij werd regelmatig een motorfiets geraakt. Dit was daarom wel één van mijn meest bizarre ritjes in een riksja. Bij de markt aangekomen bleken wij bij een andere markt te zijn afgezet dan de bedoeling was. Blijkbaar was dit een gevolg van onze onderhandelingstechniek om niet te veel te betalen. In plaats van een lokale markt stonden we bij een moderne shopping mall. We besloten lopend naar de lokale markt te gaan. De lokale markt was de moeite waard. Het blijft bijzonder om de verschillend groentjes en fruit te zien maar ook de dieren die worden gegeten. Naast een bak met levende padden stond een bak met levende schildpadden. Na een snelle lunch werd afscheid genomen van 4 reisgenoten die nog later dan wij vertrokken. Een minibus bracht ons vervolgens naar de luchthaven.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!