bossenga.reismee.nl

De Nazcalijnen

We vertrokken om 8:30 uit Huacachina naar een hotel in Nazca. Nazca is bekend om de Nazcalijnen. De Nazcalijnen bestaan uit tientallen figuren van dieren, honderden geometrische vormen en duizenden lijnen en lijnenspellen die door de Nazca indianen in het zand van de pampa's zijn getekend met een diepte van ongeveer 30 cm. De tekeningen zijn tussen 200 en 600 NC gemaakt en zijn soms tot wel 300 meter lang. Door het feit dat het bijna nooit waait en er zeer weinig wind is zijn deze tekeningen behouden gebleven. De functie van de tekeningen is nog steeds niet helemaal opgehelderd. Veel Peruvianen geloven dat het bedoeld was om ervoor te zorgen dat de goden zorgden voor regen. Direct nadat we waren aangekomen in het hotel vertrokken we naar het vliegveld. Vanuit een zespersoons Sesna konden we gedurende een uur de vele tekeningen vanuit de lucht aanschouwen. Gelukkig zijn de veiligheidheidsmaatregelen sinds enige tijd een stuk strenger geworden. In het verleden zijn er verschillende vliegtuigjes geweest die zelf voor extra "lijnen" en kraters in het landschap hebben gezorgd. Het uitzicht vanuit het vliegtuig was prachtig en gelukkig bleef mijn maag het vliegen ook redelijk leuk vinden. Dat gold niet voor twee reisgenoten die na een paar minuten vliegen de ogen al dicht hadden en een uiteindelijk moest overgeven. Bij terugkomst in het hotel konden we verkoeling vinden in het aanwezige zwembad. 's Avonds konden we "genieten" van een in de grond met hete stenen gekookte maaltijd van o.a. vlees, maïskolven, bonen en verschillende soorten aardappels zoals de Inca's dat 1000 jaar geleden al deden. Het eten werd volgens een bepaald ritueel uit de grond gehaald waarna wij het als buffet konden opscheppen. Het lekkerste van de maaltijd bleek een traditionele drank te zijn dat deed denken aan koude fruitige wijn. De avond werd afgesloten met de eerste spelletjes Skip-Bo. Helaas bleken de goden mij niet goed gezind te zijn. Morgen ook maar een tekening maken in een pampa....