bossenga.reismee.nl

La Paz

Vandaag vertrokken we naar La Paz in Bolivia. De grens met Bolivia was ongeveer 1,5 uur rijden. Voor gids was de grensovergang spannender dan voor de groep. Voor ons betekende het een paar stempeltjes laten zetten in het paspoort. Voor de gids was het een ander verhaal omdat hij eigenlijk niet mocht werken in Bolivia. Om die reden kregen wij voor één dag een Boliviaanse gids en speelde onze eigen gids tijdelijk een toerist. Na lopend de grens te zijn overgestoken gingen we met een Boliviaanse bus verder. Na een half uur rijden werd de bus al tegengehouden door politieagenten die de bus instapten. Onze gids deed net of hij iets zocht in zijn tas en wij lieten onze paspoorten zien. Het liep gelukkig goed af en na 2 minuten stonden de agenten weer buiten. Bij de grens en onderweg in de bus werd duidelijk dat Bolivia een stuk armer en minder dichtbevolkt is dan Peru. De huizen zagen er primitiever uit, de mensen minder goed gekleed en overal werd gesleuteld aan auto's. Daarentegen waren de wegen wel goed maar zag je zeer weinig verkeer op de weg. Onderweg bezochten wij de ruïnes van Tiwanuka, een pre-inca stam. Aan het einde van de middag arriveerden we in La Paz. Het werd al snel duidelijk dat het om een wereldstad ging. Vanaf een hoger gelegen gedeelte was te zien dat de stad zeer groot is en in een kom ligt. We zagen onderweg vele kabelbanen om de hoger gelegen wijken te kunnen bereiken. Naast de kabelbanen was er ook véél armoede te zien op straat. Vanuit de bus hadden we een prachtig uitzicht op enkele besneeuwde toppen. Voordat we naar het hotel gingen bezochten we de maan vallei dat op ongeveer 10 km van La Paz gelegen is. De laagstaande zon belichte de honderden aardpijlers en hoge smalle punten, ontstaan uit het water van de cañon, op een geweldige manier. Dit had een geweldig uitzicht tot gevolg. Twee uur later arriveerden we bij het hotel en konden we in deze grote stad eindelijk weer eens goed eten bij een steakhouse.