bossenga.reismee.nl

Death Road

De meest gevaarlijke weg ter wereld ligt in de buurt van La Paz. Het is een bergpas met een afdaling van meer dan 3 km. Jaarlijks kwamen er meer dan 100 mensen om het leven. Verschillende bussen zijn het ravijn in gestort totdat deze weg in 2006 werd afgesloten voor autoverkeer. Sinds die tijd is het mogelijk om deze weg onder begeleiding met een mountainbike af dalen. De naam "Death Road" is nog steeds van toepassing omdat ook verschillende MTB'ers in het ravijn zijn gestort. De gehele groep had besloten het parcours van 60 km van deze beruchte weg af te gaan dalen. Met busjes werden we bij het hotel afgehaald en een dik uur later stonden we bovenaan de top op meer dan 4 km hoogte in de natte sneeuw. Hoewel het eerste stuk van de afdaling over gewoon asfalt ging maakte de ijzige kou het niet gemakkelijk. Mijn schoenen, handschoenen en een gedeelte van mijn broek waren al snel doorweekt. Het zorgde ervoor dat 2 reisgenoten het tweede stuk in het volgbusje bleven zitten. Na 20 km te hebben gefietst werden we naar de echte Death Road vervoerd. Dit is een met grint verharde weg met vele watervallen en diepe ravijnen. Hoewel het nog regende was het minder koud geworden en was de afdaling een geweldige ervaring. Prachtige uitzichten gecombineerd met een gezonde stoot adrenaline vanwege de staat van de weg en de vele diepe ravijnen. Door het hoogte verschil was het verschil in landschap en temperatuur enorm. Vanaf de koude kale vlakte belanden we aan het einde van de afdaling in de warme jungle met uitzicht op vele coca velden. Waar eerst nog vier lagen kleding nodig waren eindigde de tocht met een laag in de brandende zon. Na afloop konden we bijkomen in een hotel met zwembad. Via de nieuwe weg die in de plaatsvan Death road gekomen is duurde het 3 uur om weer bij het hotel te komen. Het was allemaal in ieder zeer de moeite waard geweest.