bossenga.reismee.nl

La Catedral

Om 9 uur 's ochtends vertrokken uit het hotel om met de metro bij de startplek van de biketour aan te komen. Om als groep veilig door BA te kunnen fietsen werden we begeleid door 4 Argentijnen. Dit bleek ook echt nodig te zijn omdat in BA weinig fietsenpaden zijn en als ze er wel zijn niet eeg veilig zijn. De route ging langs verschillende monumenten. In de haven bezochten we holland place. Op deze plaats staat een beeldje van de kleine princes Wilhelmina en een beeldje van Anne frank. Deze plek zou er niet zijn geweest zonder onze Argentijnse koningin.

Na een natuurpark te hebben bezocht kwamen we aan in de wijk La Boca met niet voetbalstadion waar Maradonna ooit voor heeft gespeeld en internationale faam kreeg. La Boca was zeer kleurrijk met veel Italiaanse invloeden door de vele immigranten uit Genua. De fietstocht eindigde na 4 uur bij Plaza de Mayo Het centrale
Plein van BA vernoemen naar de maand in 1810 dat Argentinie onafhankelijk werd van Spanje.
Omdat door miscommunicatie de fietstocht niet langs het graf van Evita Peron was gekomen gingen we na de fietstocht met de bus naar haar graf. Evita, ooit de machtigste vrouw van de wereld, ligt in een tombe beschraven op een begraafplaats met allemaal hoogwaardigheidsbekleders liggen. Bijzonder is dat het gebalsemde lichaam van Evita heel wat reizen (oa Milaan) heeft moeten doorstaan door de heftige politieke geschiedenis van Argentinië. De begraafplaats met de vele rijk versierde tombes was erg bijzonder. Het contrast met de armoede die in BA te zien was kon niet groter zijn.
's Avonds was er voor een gedeelte van de groep tango les georganiseerd in de tango cartedral van BA. Dit is een van de 2 plekken in BA waar Carlos Gardel teksten schreef bij tango muziek. De ruimte bleek zijn naam eer aan te doen. Het bleek een gigantische ruimte te zijn die rijkelijk versierd was met tal van oude spullen en zeer sfeervol verlicht. Het was daarom een unieke plaats om kennis te maken met de tango. De les zelf was niet gemakkelijk maar wel een prachtige ervaring. Na de les konden we genieten van dansparen die de tango geweldig konden dansen en was er ook live muziek waar ze op konden dansen.
Sfeerimpressie op YouTube:
Begeleid door onze Nederlandse gids gingen we met 5 mensen opgepropt in een taxi terug naar het hotel waar we om 2 uur 's nachts moe maar voldaan aankwamen.

Joep

Mooi geschreven Bas, nog veel plezier